Sulten efter forandring
Et rollespil om vores alles mad - Engagér dine elever i fremtiden for det danske landskab og styrk deres kendskab til det madsystem, de er en del af.
Alle skal have mad på bordet. Men fødevarens vej derhen kan være lang, besværlig og uretfærdig, og det er uundgåeligt, at de valg vi tager, påvirker verden omkring os. Men hvilke konsekvenser har vores nuværende produktionslandskab for natur og samfund? Hvorfor er de konsekvenser relevante for os? Og hvem har egentlig det største ansvar for at sikre, at vi alle kan få sund mad på tallerkenen?
Dette er blot et udvalg af spørgsmål, dilemmaer og refleksioner, der bliver udforsket og undersøgt i rollespillet om vores madsystem. Vi kigger blandt andet på de forhold vores fødevarer bliver produceret under samt vores egen rolle som forbrugere, og vi diskuterer hvordan et alternativt madsystem kunne se ud i Danmark. Undervejs udfordres eleverne til at reflektere over, hvem der bestemmer, hvad vi kan købe i supermarkedet, og til sidst får de mulighed for at deltage i deres egen høring, hvor retningen for dansk landbrugs fremtid bliver besluttet.
Undervisningsforløbet består af tre dele
Del 1: Introduktion
Eleverne får en introduktion til det globale madsystem gennem afklaring af centrale begreber fra explainer-videoen “Madens usynlige pris”. De får også mulighed for at reflektere over deres egen rolle som forbruger og et indblik i de argumenter, der bliver brugt i kampen for et alternativt madsystem.
Varighed: Introduktionen kan afvikles på to lektioner (en dobbeltlektion)
Del 2: Dilemma: Hvem vælger, hvad du spiser?
Her præsenteres eleverne for et konkret dilemma om udvælgelse af konventionelle bananer til supermarkeder, som bliver præsenteret gennem en video med Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop. Eleverne skal diskutere argumenterne for og imod i dilemmaet og beslutte, hvad de synes Coop skal gøre. De får herigennem også mulighed for at reflektere over de processer, der ligger bag tilgængeligheden af fødevarer i supermarkederne.
Varighed: Dilemmaet kan afvikles på to lektioner (en dobbeltlektion)
Del 3: Rollespil: Storskala teknologi eller småskala økologi?
Eleverne får mulighed for at diskutere dansk landbrugs fremtid ved at deltage i en fiktiv høring, hvor der skal besluttes hvorvidt de vil støtte udviklingen af grønne teknologier til storskala landbrug eller støtte udviklingen af flere økologiske småskala landbrug. Som forberedelse til høringen får eleverne et indblik i diverse aktørers interesser i debatten, herunder unge jordbrugere, konventionelle landmænd, miljøaktivister, politikere og fødevareproducenter.
Varighed: Rollespillet kan afvikles på tre lektioner.
Praktisk information
Hos jer eller i vores egne lokaler på Nørrebro i København.
Hvad får eleverne ud af workshoppen?
- Indsigt i hvilke strukturer der former vores madsystem og kunne relatere dem til deres egen rolle som forbrugere
- Erfaring med at forhandle på tværs af interesser for at finde løsninger gennem argumentation
- Kritisk stillingtagen til vores nuværende madsystem og blive klogere på alternativer gennem øget kendskab til begreber som madsuverænitet, økologi og små-skala landbrug
