Se billederne: Verdensmål og dilemmaspil på Københavns Mediegymnasium

Alle 1.g-elever på Københavns Mediegymnasium kickstartede fredag et længere forløb om FN’s Verdensmål med en workshop og et diskussionsvækkende dilemmaspil.
Forhåbentlig var håndspritten tørret ordentligt ind i hænderne. De helt store armbevægelser var nemlig i brug, da 1.g-eleverne fra Københavns Mediegymnasium fredag formiddag diskuterede to fiktive, men realistiske dilemmaer.
”Det var fedt, at vi blev delt ind i grupper, så jeg blev tvunget til at tage et andet standpunkt end mit eget”, sagde Nanna fra 1.a. I dilemmaspillet skulle eleverne nemlig agere henholdsvis borgergruppe, politi, kommunikationsafdeling, lokale virksomheder og byråd i en fiktiv kommune.
Dilemmaspillet var en del af en workshop i FN’s Verdensmål, som blev faciliteret af VerdensKlasse, der er Mellemfolkeligt Samvirkes undervisningsprojekt. Workshoppen var startskuddet til et længere forløb i fagene teknologi og samfundsfag om FN’s Verdensmål.
Frem til efterårsferien skal 1.g-eleverne udvikle og producere deres egne brætspil om FN’s Verdensmål. Det hele kulminerer med en stor brætspilsdag på Københavns Mediegymnasium den 8. oktober, hvor efterskole- og udskolingselever skal teste Verdensmålsspillene.
Vil din klasse være med til at spille Verdensmålsspil på Københavns Mediegymnasium den 8. oktober? Så skriv til Mikkel Hooge Holck, Verdensmålskoordinator Københavns Mediegymnasium på mhho@nextkbh.dk.
Billeder fra Verdensmålsworkshoppen og dilemmaspillet:
Eleverne indledte dagens med et oplæg fra VerdensKlasses undervisere. Der var blandt andet fokus på Verdensmål 10 - Mindre Ulighed.
Der var masser af smil under diskussionerne af de to fiktive dilemmaer.
Eleverne havde forskellige roller og skulle diskutere forskellige aspekter af dilemmaerne.
Gennem telefonbeskeder fik eleverne input fra lokalsamfundet. Det hjalp dem med at tage stilling til dilemmaerne.
Eleverne var aktive, og der var plads til både smil og grin.
Efter grupperne havde diskuteret, skulle de fremlægge deres beslutning for de øvrige grupper.